Tuesday 8 October 2013

Alahan Ketika Hamil & Set Kehamilan

Apa perasaan anda apabila tahu anda pregnant?Mesti gembira tak terkata kan....Alhamdulillah...Ok, tetapi perkara yang paling kita takut nak hadapi semasa hamil adalah ALAHAN . Kalau di trimester 1 kehamilan mungkin kita boleh hadapi..Yang menjadi masalah jika beterusan ALAHAN sehingga ke trimester 3..

Disini fiza nak kongsikan tips untuk atasi masalahan ALAHAN ni :


1. Kurangkan (kalau boleh elak terus) mengambil makanan yang pedas.Makanan pedas ni bleh timbulkan angin dalam badan..lagi pening kepala, lagi teruk loyanya nanti. Bila dah muntah..kepala lagi pening.

2. Kurangkan mengambil makanan manis. Sebabnya, bila kita amik makanan yang manis2, termasuk minuman yang manis, mulut kita rasa lagi pahit. Bila rasa pahit, lagi teruk rasa loyanya

3. No caffeine , No coffee. Sbb buat mulut kita rasa pahit, pestu caffeine ni tak elok untuk kita dan bayi. Caffeine bleh menghalang penyerapan kalsium (so jangan amik pil kalsium bersama kopi yee), malah dos yang tinggi dalam badan si ibu boleh menyebabkan keguguran. So berpantang kopi semasa mengandung.

4. Makan dengan kerap but in small portion. Dengan kata lain, untuk hilanglan loya, sentiasa lah mengunyah/makan. Tapi jangan pulak pegi amik jajan. Yang disarankan adalah kurma, kismis, buah-buahan. Bukan sahaja membantu mengurankan loya, tetapi sangat elok untuk kandungan kita.

Jadi ada alternatif nak elakkan alahan ini berterusan adalah...
dengan vitamin shaklee...


Vitamin-C Chewable 100mg : 
Yang ni best, selalu Saya jadikan sbg gula-gula ketika mengantuk. Rasanya masam-masam gitu, buat ibu mengandung, bleh kurangkan rasa nak muntah

Papermint Ginger-Plus: yang ni pulak rase papermint, bleh membantu keluarkan angin, kurang rasa pening2 kepala tu. Nak amik sebagai tablet pon bleh, nak bancuh dalam air pun bleh.


Energizing Soy Protein (ESP): klu dah lembik tak bertenaga, Makan semua makanan muntah jugak elok sangat2 ambil ESP ni. Shake je dgn minuman kegemaran, yourgurt ke, susu ke, jus buah ke, air sejuk ke. Insya-Allah bleh top up nutrisi2 yang terkurang tu, dan jugak kasi extra energy

Untuk pengetahuan anda shaklee pun ada set untuk kehamilan...Kalau ambik set ini tak perlu ambik supplement lain seperti obimin atau neurogain. Vitamin Shaklee ini sangat selamat dan elok untuk ibu dan bayi, sebab vitamin semulajadi bukan vitamin sintetik seperti yang ada di pasaran, Badan pun senang nak serap jika kita ambik vitamin semulajadi.

Set Vitamin Ibu Hamil
  • Vita-Lea Iron Formula (multivitamin)
  • Vit-C (Sustained Release/Chewable)
  • B-Complex
  • Ostematrix
  • Omega Guard
  • ESP





~Jika anda ada berminat dgn vitamin dia atas PM/SMS/WHATSAPP 0142107466
 fiza sudi bantu anda untuk info~

No comments:

Post a Comment